A la pàgina Opacitat en la tramitació es pot veure que les actuacions administratives i municipals relacionades amb el projecte s’han fet sense gens de transparència.
Després del Decret d’alcaldia del 23 d’octubre del 2023, la continuació de la tramitació administrativa es va disparar el 9 de juliol del 2024, quan l’entitat ecologista El Fanal, registrada a la Generalitat com a part interessada en els projectes municipals que tenen a veure amb qüestions ambientals, va rebre la petició per part del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural – DACAA (que s’ocupa de temes de medi ambient) de la seva opinió sobre l’abast i els continguts que ha de presentar l’estudi ambiental estratègic del projecte, així com qualsevol altre comentari i suggeriment que considereu oportú.
Els posteriors tràmits a seguir i terminis a complir són els següents (es poden consultar aquí, desplegant “Quin és el procediment d’avaluació ambiental estratègica ordinària d’un pla o programa?”):
– El Fanal tenia fins al 8 d’agost per respondre la sol·licitud que va rebre el 9 de juliol. Ho va fer aquell mateix dia. La resposta és aquesta.
– A partir d’aquesta resposta, el DACAA ha d’emetre el document d’abast com a molt tard el 8 de setembre. En el document d’abast s’estableixen els principis de sostenibilitat, els objectius ambientals, els criteris i els indicadors que cal aplicar en l’elaboració, la modificació i l’avaluació del projecte.
– A continuació l’Ajuntament ha de redactar l’Estudi Ambiental Estratègic (EAE), que seria l’estudi ambiental complet.
– El projecte, amb l’EAE incorporat, ha de ser posat a informació pública com a mínim de 45 dies, durant els quals s’hi poden presentar al·legacions.
– En paral·lel l’Ajuntament ha de consultar el públic interessat.
– L’Ajuntament ha de presentar l’expedient d’avaluació ambiental estratègica complet al DACAA i el Departament l’ha d’estudiar, requerir-ne esmenes o informació addicional si s’escau, i emetre la declaració ambiental estratègica, com a molt tres mesos més tard. En cas de no poder-la formular, per exemple per no tenir resposta suficient als requeriments, pot resoldre la terminació del procediment, és a dir no autoritzar la modificació proposada pel projecte.
– El DACAA ha d’adoptar la decisió que consideri pertinent sobre l’aprovació final del projecte, havent vist tota la documentació que s’ha esmentat, incloent-hi les al·legacions. En cas de discrepàncies amb els resultats de l’avaluació ambiental, ha de justificar-ne els motius i les mesures adoptades.